كلايمر كلايمر .

كلايمر

روش اپراتوري و قوانين ايمني براي عمليات دستگاه كلايمر

1- قبل از اينكه دستگاه كلايمر را به حركت درآوريد كليد سلكتور موتور ها بايد در وضعيت مياني قرار گيرد تا با فشار دكمه Up يا Down روي صفحه كنترل هر دوموتور بصورت موازي و همزمان و در نتيجه حركت تراز پلت فرم حاصل شود. با رها كردن دكمه فوق پلت فرم از حركت باز مي ايستد.

2- قبل از شروع كار با كلايمر، اپراتور بايد پلت فرم را بدون بار تست نمايد تا صدا، دما و بوي حاصله از موتور را چك نمايد.

3- اگر در طول هدايت كلايمر، پلت فرم به يك سمت كج شود با استفاده از كليد سلكتور و بكار بردن موتور ها بصورت مجزا، پلت فرم را تراز كنيد.

4- به مجرد اينكه اهرم سوئيچ حد بالا به صفحه مربوطه در ارتفاع زير عرشه برسد حركت رو به بالاي دستگاه قطع مي گردد. (در برخي مدل ها زنگ خطر هم به صدا در مي آيد)

5- زماني كه زاويه كج شدن پلت فرم كلايمر (كه در اثر كند يا تند تر كار كردن يكي از موتور ها حاصل مي شود) از حد مجاز يعني 50 درجه تجاوز نمايد ترمز هاي ايمني روي سيم بكسل مربوطه قفل شده تا از زاويه گيري بيش از حد پلت فرم جلوگيري شود. به محض تراز شدن پلت فرم قفل ايمني مربوط به موتور پايين تر كه روي سيم مربوطه قفل شده بود آزاد مي گردد. البته اين در ترمز هاي Slack rope مطرح است.

6- هنگامي كه برق قطع شود جهت پايين آمدن كلايمر، ابتدا كليد قارچي فشار داده شده يا ورودي دستگاه روي حالت Off گذارده مي شود سپس با استفاده از اهرم هدايت دستي روي موتور ها، پلت فرم به پايين تا سطح زمين هدايت مي گردد. اهرم هاي هر دو موتور توسط دو نفر بايد بطور همزمان و با يك سرعت متناسب كشيده شود تا دستگاه، با سرعت مناسب و بصورت تراز پايين آيد. در صورت زاويه گرفتن دستگاه قفل ايمني درگير شده و حركت پلت فرم متوقف مي شود. در اين حالت بايستي جهت ادامه مسير و پايين رفتن كلايمر، ترمز قفل شده آزاد شود. براي آزاد كردن ترمزي كه قفل شده در حالتي كه برق وجود دارد بايستي ابتدا به اندازه 10 سانتي متر به بالا حركت كند تا قفل آزاد شود و در صورتي كه برق وجود نداشته باشد جهت بالا رفتن و چرخيدن موتور از دستگيره فلكه اي موجود در داخل پلت فرم استفاده كرده و از بالاي دريچه موتور آن را وصل و شروع به چرخاندن در جهت بالاروي موتور نموده تا ترمز از حالت قفل شده خارج شود. سپس براي پايين رفتن با استفاده از اهرم خلاص كن به حركت رو به پايين ادامه ميدهد.

7- در شرايط اضطراري يا در صورتي كه كنترل كلايمر از دست خارج شود (مثلاً در شرايط اتصال برقي) شاسي سوئيچ ترمز (كليد قرمز) مي بايستي فعال گردد.

8- جهت حركت بالا و پايين كلايمر با در نظر گرفتن مسير حركت بوسيله كليد هاي روي تابلوي فرمان ميتوان اقدام كرد. جهت اين كار اپراتور بايستي با تمركز بالا و با زير نظر گرفتن كليه قسمتهاي آويزان و همچنين موانع و موارد موجود در مسير، حركت را كنترل نموده و با احتياط كامل به مسير ادامه دهد.

9- دستگاه كلايمر مي بايست توسط فرد با مهارت كه دوره تكنيكي مربوطه را گذرانده است، راه اندازي و نگهداري شود. اين فرد مي بايست كاملا مسلط به مباحث فني و تكنيكي بوده و داراي قدرت جسمي مناسبي باشد. افردي كه داراي ترس از ارتفاع هستند و يا بيماري مغزي و يا ناتواني جسمي دارند به هيچ عنوان نبايد از دستگاه كلايمر استفاده نمايند. كار در ارتفاع نيازمند هوشياري و سلامت كامل مي باشد لذا در صورت كم خوابي يا مصرف داروهاي خواب آور استفاده از دستگاه كلايمر ممنوع مي باشد.

براي خريد كلايمر مونوريل و يا شرايط و هزينه اجاره كلايمر با مدير فروش پارسيان كلايمر در تماس باشيد

10- در حين كار با كلايمر، اپراتور مي بايست حتماً كمربند ايمني متصل به سيستم Fall arrest داشته باشد. سيستم fall arrest در واقع يك ترمز جلوگيري كننده از سقوط اپراتور از روي پلت فرم مي باشد كه با اتصال به يك رشته طناب مخصوص، اپراتور را به سازه اصلي ساختمان در روي بام وصل مي نمايد و از سقوط اپراتور حتي در صورت سقوط پلت فرم جلوگيري مي نمايد.

11- قبل از كار، اپراتور مي بايست كليه نكات دفترچه راهنما را به دقت مطالعه و آموخته و نيز قبل از كار، كليه قسمتهاي دستگاه بصورت كامل توسط افراد واجد الشرايط بازرسي شده و صحت و سلامت كاركرد آن بررسي گردد سپس با حصول اطمينان، اقدام به استفاده از آن نمايد. هنگام بازديد از سيم بكسل، بازشدن پيچش سيم بكسل بايد لحاظ شود.

12- نبايد اضافه بار به دستگاه كلايمر تحميل گردد و بايد مطابق مشخصات درج شده بر روي دستگاه، وزن تحميل گردد. ظرفيت دستگاه شامل وزن اپراتور ها و تجهيزات آن ها كه حدود 400 كيلو گرم است، مي باشد. وزن مي بايست بطور يكنواخت روي كفي پلت فرم تقسيم گردد.

13- در حين كار با كلايمر، قطعات متحرك موتور و ترمز ها نبايد توسط اپراتور ها لمس شوند.

14-  دو طرف پلت فرم كلايمر نبايد نسبت به يكديگر بيشتر از 15 سانتي متر اختلاف سطح داشته باشند و مي بايست بلافاصله تراز گردند در غير اينصورت اين ناترازي بر روي عملكرد ترمز ها تاثير منفي گذارده و كاركرد آنها را مختل مي كند.

15- اپراتور همواره بايد به شرايط عملكرد كلايمر دقت نمايد و هرگونه خطر بالقوه اي را كه در مسير حركت پلت فرم يا بر روي موتور، ترمز، جعبه برق و ساير قسمت ها ممكن است وجود داشته باشد را برطرف نمايد.

16- استفاده از وسايل الكتريكي زير توان 800 وات از داخل پلت فرم و يا استفاده از پريز جعبه برق ميسر است، اما وسايل الكتريكي بالاي 800 وات مي بايست توسط منبع جريان برق جداگانه (خارج از كلايمر) تغذيه گردد.

17- وقتي كلايمر آويزان است، اپراتور ها مجاز به دمونتاژ كردن ادوات و قطعات كلايمر مخصوصاً موتور ها، ترمز ها و يا باز كردن سيم بكسل ها نمي باشند.

18- در صورت قطع برق يا خرابي در عين حفظ خونسردي و آرامش بايد هر چه سريعتر به تكنسين مجاز و يا شماره تلفن درج شده بر روي كلايمر جهت برطرف كردن نقص تماس گرفته و در صورت نياز مراجعه نمايند.

19- برنامه بازديد هاي دوره اي كلايمر توسط شركت سازنده كه معمولاً هر شش ماه يكبار مي باشد بايستي رعايت شود.

20- استفاده از دستگاه كلايمر در شرايط جوي نامساعد مانند برف و باران و كولاك و يا تند باد با سرعت بيش از 12 متر بر ثانيه همچنين در رعد و برق مطلقاً ممنوع مي باشد و اگر سرعت باد طوري باشد كه بر روي عملكرد پلت فرم تاثير بگذارد، مي بايست موارد ايمني در نظر گرفته شود. هنگام وزش باد پلت فرم بايستي بر روي سطح
زمين يا اينكه بدون سرنشين در بالاترين نقطه قرار بگيرد.

21-  استفاده از نردبان، چهار پايه يا سكوي اضافه روي پلت فرم كلايمر حين كار جهت دسترسي بالاتر مجاز نمي باشد.

22- پياده يا سوار شدن به پلت فرم بايد حتما از روي زمين صورت پذيرد لذا سوار و پياده شدن از روي بام، از پنجره يا كلايمر ديگر بدليل وجود ارتعاشات پلت فرم و عدم ايستايي به هنگام آويز بودن و احتمال بروز عدم تعادل، ممنوع مي باشد. مگر در شرايط بحراني و اضطراري با رعايت شديد نكات ايمني لازم مربوط به كار در ارتفاع.

23- استفاده از دستگاه كلايمر بعنوان كاربري آسانسور و يا استفاده بعنوان جابجايي بار به طبقات بصورت مداوم، مطلقاً ممنوع مي باشد.

24- كوپل كردن پلت فرم ها به هم و آويزان كردن آنها و نيز استفاده از دو موتور براي دو سبد كوپل شده و متصل شده به هم مطلقاً ممنوع مي باشد.

25- اگر سيم بكسل اصلي مربوط به موتور كشنده بطور ناگهاني نيمه پاره شود يا صداي غير متعارف از موتورها شنيده شود، اپراتور ها ضمن حفظ خونسردي مي بايست كلايمر را متوقف كرده و آن را بلافاصله فرود آورده و تخليه نمايند.

26- در صورت پاره شدن كامل سيم بكسل اصلي مربوط به موتور، پلت فرم بر روي ترمز موقف شده و ترمز جانبي مانع از سقوط كلايمر مي شود. اما امكان حركت وجود نداشته و اپراتور ضمن حفظ خونسردي خود سريعاً كليد قارچي قرمز رنگ را فشار داده و با شماره تلفن موجود در پلت فرم تماس برقرار كند.

27- در صورت خرابي كلايمر، به هيچ عنوان نبايست دستگاه توسط افراد ديگر باز گردد لذا خرابي دستگاه صرفا بايستي توسط تكنسين هاي مجاز شركت بر طرف گردد.

28- محوطه روي زمين زير دستگاه كلايمر آويزان شده و در حال كار كه Falling zone ناميده مي شود بايستي با علائم هشدار دهنده مانند نوار خطر و يا كله قندي مشخص و اعلام خطر گردد و در صورت نياز محصور و از تردد افراد در آن ناحيه جلوگيري شود. اين علائم بايد طوري نصب شوند كه كاملاً قابل رويت بوده تا فاصله ايمن از
ناحيه كار حفظ شود.

29- نوع و بافت هر سيم بكسل با هم تفاوت داشته و سيم بكسل هر موتور كلايمر مخصوص بوده و نمي توان هر سيم بكسلي را صرف دارا بودن ضخامت مناسب وارد هر موتوري كرد. در اين مورد و همچنين در خصوص استفاده از هر قطعه يدكي، بايد نوع استاندارد و فابريك آن مورد استفاده قرار گيرد.

30- سيم بكسلي كه روغني و گيريس خورده است يا زدگي و پاره گي دارد يا بيش از حد داغ شده باشد يا بر روي آن زائده جوش يا سيمان باقي مانده باشد يا بدلايلي از مقاومت آن كم و ضعيف شده باشد و همچنين داراي خميدگي و شكستگي بيش از حد مجاز باشد به هيچ عنوان نبايستي استفاده و بايد بلافاصله تعويض شود.

31- مشخصات سيم بكسل،مغز فولاد نمره 8.3 گالوانيزه با رشته 19*6 است كه به هيچ عنوان نبايد روغن و يا گريس كاري شود.

32- قبل از وصل كردن سلكتور نر و مادگي جعبه برق يا جدا كردن آنها از يكديگر، برق بايد قطع شده باشد و كليدهاي جعبه برق بايد در حالت Off باشند. 

33- در طول كار با دستگاه كلايمر ممكن است مواد مختلف از جمله قير، چسب، رنگ، كاغذ باطله، سيمان و يا هرگونه آلودگي و مواد شيشمايي ديگر وارد موتورها و ترمز ها گردد لذا در پايان كار روزانه اپراتور موظف است پلت فرم را روي زمين نشانده و پس از شل كردن سيم بكسل هاي موتور، عملكرد بازوهاي ترمز هاي اضطراري و محل قفل كردن آنها را بصورت دستي و چشمي چك نمايد. تمام مواد زائد را از روي موتور، ترمز، جعبه برق (علي الخصوص كليد هاي فرمان) و كف پلت فرم تميز نموده و سپس برق را قطع و جعبه برق را قفل نمايد و براي حفاطت از پلت فرم، موتور ها، ترمزها و جعبه برق از آب باران، آنها را با پوشاندن توسط پوشش هاي ضدآب، كاور نمايند.

34- در روزهاي باراني حتماً نر و مادگي سلكتور جعبه برق كه به برق اصلي وصل است بايد از هم جدا و يا با كاور هاي ضدآب، محصور شود لذا در هنگام كار در روزهاي باراني و برفي و يا مرطوب با قابليت زنگ زدگي، اپراتور ها، جعبه برق، ترمز ها، موتور ها و سيم بكسل ها بايد كاملاً محافظت گردند.

35- اگر خرابي خاصي مانند مواجهه با صداي غير عادي، بوي خاص يا بيش از حد داغ شدن موتورها رخ دهد، بلافاصله عمليات را متوقف و اپراتور موارد مربوط را بايد بصورت كتبي به صاحب دستگاه كلايمر يا مسئول مربوطه منعكس و او نيز به نوبه خود موارد را بايد به تكنسين طرف قرار داد تعمير و نگهداري ابلاغ نمايد. هرچه گزارش اپراتور دقيق تر باشد عملكرد تكنسين جهت بر طرف نمود عيب نيز دقيق تر و سريعتر مي گردد.

36- در طول اپراتوري از برخورد يا تصادم به پلت فرم و موتور كلايمر و شكستگي بدنه آنها بايد جلوگيري شود.

37- كليه تكنيك هاي حفاظتي، ملاحظات ايمني در كارگاه اپراتوري، ايمني كارگري، ايمني استفاده از انرژي الكتريكي و وسايل الكتريكي و آتش نشاني در هنگام آتش سوزي و ... مي بايست بر اساس قوانين كشوري و محلي رعايت گردد. بطور مثال حداقل فاصله مجاز بين كلايمر و خطوط برق فشار قوي 10 متر و سرعت باد مجاز كار كردن با دستگاه كلايمر، زير 10 متر بر ثانيه مي باشد.

محيط كار در شرايط نرمال:

دماي محيط: 3+ درجه سانتي گراد تا 40+ درجه سانتي گراد
رطوبت نسبي: كمتر از 70  % در دماي 25+ درجه سانتي گراد
حداكثر نوسان ولتاژ مجاز: 5  % (399-361 ولت)
اگر ولتاژ بين 342 الي 361 ولت و دماي محيط بالاي 35 درجه سانتي گراد و ارتفاع بالاتر از 1000 متر از سطح دريا باشد، حداكثر ظرفيت دستگاه كلايمر به 80  % حداكثر طرفيت واقعي آن تقليل مي يابد.
براي كار بر روي كلايمر در شب، بايد نور كافي در محيط وجود داشته باشد. حداقل 150 لوكس نور.
در شرايط كار در محيط هاي اسيدي يا مرطوب و آماده اكسيد شدن (Corrosive) ، سرعت باد نبايد از 10 متر بر ثانيه بيشتر باشد.
 

بازرسي هاي متداول و سرويس و نگهداري دستگاه كلايمر

اپراتوري كلايمر مي بايست بر اساس دستورالعمل كارخانه سازنده آن صورت پذيرد.

بازديد مورد نياز را قبل از آغاز اپراتوري در هر زمان براي شروع بكار انجام دهيد. مواردي كه بايستي مورد بازديد قرار بگيرند به شرح زير مي باشد:

- تمامي پين ها، پيچ و مهره هاي استاندارد مربوط به پلت فرم كلايمر، سازه ها، و قسمت هاي متصل شده، بايد محكم شده و هرگونه زدگي و يا شل بودن آنها برطرف شود. وضعيت حفاظ ها، بدنه پلت فرم از لحاظ زنگ زدگي، له شدگي، كج شدگي و ترك خوردگي و... بايد بررسي شده و ثبت و گزارش داده شود.

- روغن ريزي موتور كلايمر چك شود و فاصله بين صفحه ها (ديسك ها)ي ترمز الكترومگنتيك چك شود تا مطابق استاندارد كارخانه سازنده باشد. پيچ و مهره يا پين اتصال موتور به سرو ته پلت فرم چك شود.

- زماني كه فك هاي ترمزهاي ايمني باز هستند سيم بكسل آزادانه درون آنها بايد حركت كند. اتصال ترمز به بدنه پلت فرم كلايمر يا موتور چك شود. اهرم يا بازوي قفل كننده ترمز ايمني بايد كاملاً آزادانه متحرك باشد.

- جعبه كنترل فرمان، كابل برق، شاسي هاي كنترلي و سوكت برق بايد بخوبي كار كند. سوئيچ هاي محدود كننده نيز بايد بازديد شوند و از عملكرد آنها نيز مطمئن شد.

- موتورهاي كلايمر در حين كار در جهت بالا و پايين نبايد صداي غير عادي داشته باشد. در ضمن هنگام كار كردن نبايد موتورها بيش از حد داغ شوند. حرارت بالا و غير متعارف موتور ها حاكي از بروز مشكل و داشتن ايرادي در موتورها مي باشد. لذا در چنين مواردي بايد كار را متوقف كرده و پلت فرم را به سطح زمين جهت عيب يابي فرود آورد.

- عملكرد هاي ترمزهاي الكترومگنتيك بايد عادي باشد و نبايد داراي حرارت بيش از بوده و صدا و بوي غير عادي نداشته باشد. در ضمن جهت اطمينان از عملكرد مناسب سيستم ترمز الكترومگنتيك مي توان بدين گونه بررسي كرد كه در هنگام پايين آمدن كلايمر، هر زمان كه دست از روي دكمه فرود برداشته شود، كلايمر بايستي در همان لحظه متوقف گردد و هيچ گونه اضافه سقوطي نداشته باشد. لذا اگر هنگام فشردن دكمه فرود و برداشتن دست از روي آن، بيشتر از 10 سانتي متر حركت رو به پايين ادامه يابد، بايستي سيستم ترمز الكترومگنتيك بازديد و سرويس گردد.

- در صورت اضافه بار دستگاه نبايد در جهت بالا حركت نمايد.

- هندل دستي براي هدايت كلايمر در جهت پايين (حالت بدون برق) بايد عمل نموده و پلت فرم را با سرعت معمول پايين بياورد.

- سيستم هاي ترمز جانبي كلايمر بايد درست عمل كرده و در صورت زاويه دار شدن بصورت اتوماتيك عمل كند.

 

نكاتي در مورد سيم بكسل ها:

تعويض سيم بكسل هاي كلايمر مي بايست بر اساس استاندارد GB 5972 بصورت متداول انجام گيرد. سيم بكسل مي بايست در صورت بروز شرايط ذيل تعويض شده و از رده خارج شوند:

- اگر تغيير شكل هايي در طول سيم بكسل مشاهده شود، سيم بايد عوض شود. در واقع پيچيدگي، شل شدن، نا مرتب شدن و بازشدگي پيچ و منحرف شدن رشته هاي سيم باعث اين تغيير اشكال مي گردند.

- اگر در طول معادل 6 برار قطر سيم بكسل بيش از 5 رشته بريده شده باشد يا اگر در طول 30 برابر قطر سيم بكسل، بيش از 10 رشته از آن بريده شده باشد سيم بايد كلاً تعويض گردد.

- سيم بكسل هاي حاوي زنگ زدگي شديد، مي بايست تعويض گردند.

- سيم بكسل هايي كه 6 درصد قطر خود را به مرور زمان از دست داده باشند بايد تعويض شوند حتي اگر هيچ رشته اي از آن پاره نشده باشد.

- در صورتي كه سيم بكسل بيش از حد حرارت ديده باشد يا قوس الكتريكي با آن تماس گرفته باشد (خال جوش) مي بايست تعويض گردد.

- وقتي كه سيم بكسل موج دار مي شود و قطر آن در اين ناحيه كمتر از 3/4 قطر سيم اصلي مي شود، سيم بايد تعويض گردد.

 

* هر دستگاه كلايمر مطابق دستورالعمل كارخانه سازنده داراي نكاتي جهت سرويس و نگهداري آن مي باشد. سرويس و نگهداري متناوب دستگاه نه تنها كاركرد آنرا در دراز مدت تضمين مي كند بلكه همواره آنرا آماده بكار نگه داشته و احتمال براي بروز مشكلات و ايرادات را كمتر ميكند.

اپراتورها مي بايست كليه اجزاء و قطعات كلايمر را بطور متناوب تميز نمايند و به هيچ عنوان نبايد اقدام به تعمير، تعويض و باز كردن دستگاه نمايد.

سرويس كار متخصص، تنها كسي است كه مجاز مي باشد تا كليه امور دمونتاژ، بازديد و بررسي اجزاء و قطعات، تعمير و تعويض قطعات، روغن كاري و گريس كاري در صورت نياز و در مجموع Over haul كردن كليه اجزاء و قطعات معيوب يا از رده خارج شده را انجام دهد.

 

 

سرويس و نگهداري كليه اجزاء كلايمر مطابق شرح ذيل است:

1- سرويس و نگهداري موتور اصلي (Hoist)

- تميز نگه داشتن سيم بكسل و سطح بيروني موتور كلايمر (كه شامل الكترو موتور، وينچ و گيربكس مي باشد)، از ورود ذرات كثيف به داخل موتور و خرابي داخلي آن جلوگيري مي نمايد.

- يكي از قسمتهاي بسيار مهم مربوط به Hoist كلايمر، گيربكس آن مي باشد. اين گيربكس الزاماً بايست هر 12 ماه توسط تكنسين هاي ارائه دهنده دستگاه بازديد و دنده هاي آن Over haul گردد.

- بعد از اتمام كار با كلايمر، روي موتور ها بايد پوشانده شود تا از نفوذ آب باران يا هر گونه مواد و مايعات بداخل موتور جلوگيري شود.

 

2- سرويس و نگهداري ترمز هاي جانبي

- ترمزها و سيم بكسل هاي مربوطه بايد همواره تميز نگه داشته شوند و از ورود اجسامي مثل پارچه، كاغذ يا هر گونه سنگ ريزه، سيمان و ... بداخل آن جلوگيري گردد.

- قبل از شروع به كار ترمز هاي جانبي كلايمر بايد آزمايش شوند و در حين كار از برخورد آنها با موانع بايد اجتناب گردد و پس از خاتمه كار روي ترمز ها بايد روكش مناسب كشيده شود تا از آب باران و گرد و خاك مصون بمانند.

- بر اساس دستور العمل كارخانه هر 6 ماه يكبار ترمزها بايد سرويس شوند. ترمزهاي جانبي كه در محيط هاي پر گرد و غبار، مرطوب و چسبناك فعال هستند بايد هر سه ماه يكبار سرويس شوند.


3- نگهداري سيم بكسل ها

- اگر سيم بكسل در ناحيه اي كه كرپي زده شده، آسيب جدي ديده باشد مي بايست از آن ناحيه قطع و مجدداً مطابق دستورالعمل نصب كرپي، به آن كرپي بسته شود.

- سطح سيم بكسل بايست بطور متناوب چك شده و از گرد و غبار و .. تميز نگه داشته شود تا از معيوب شدن آن جلوگيري شود.

- اگر سيم بكسل داراي رشته هاي پاره شده بوده اما در حدي نيست كه نياز به تويض آن باشد مي بايست در ناحيه معيوب تا حد امكان تعمير و اصلاح شود (رشته هاي پاره شده به هسته اصلي سيم وصل شوند) اما اگر ايراد موجود، از استاندارد وضعيت مطلوب سيم فراتر رفته باشد، سيم مورد نظر بايستي بلافاصله تعويض گردد.


4- نگهداري اجزاء سازه اي

منظور از اجزاء سازه اي در كلايمر، كليه سازه هاي روي بام، اجزاء و قطعات پلت فرم و پوسته موتور ها مي باشد.

- كليه محل هاي اتصال، پين ها، پيچ و مهره ها توسط اپراتور مي بايست چك شوند تا از مفقود يا شل شدن آنها اطمينان حاصل شود و بر اثر برخورد، تغيير شكل نداده باشند. در صورت تغيير شكل اجزاء سازه اي بايد تكنسين مربوطه اشكال موجود را برطرف نمايند.

- كليه ذرات اضافه شده به سازه هاي كلايمر نظير (رنگ، چربي، دوده، سيمان و ...) بايستي به موقع بر طرف شوند چرا كه در غير اينصورت تميز كردن آنها مشكل تر شده يا همراه با زدودن آنها رنگ سازه ها نيز از بين مي رود. اگر اين اتفاق حادث شد كليه قسمت هايي كه رنگ زدايي شده اند مي بايست مجددا رنگ شوند تا از زنگ
زدگي و پوسيدگي جلوگيري شود.

- در صورت حمل و نقل يا نصب كلايمر، كليه اجزاء و قطعات بايد با احتياط جابجا گردند تا از آسيب رسيدن به آنها و تغيير شكل (دفرمه شدن) آنها جلوگيري شود.


5- نگهداري اجزاء و قطعات برقي

- جعبه برق مركزي كلايمر همواره بايد تميز نگهداشته شود و از گذاشتن ابزار يا ساير قطعات در داخل آن بايد اجتناب گردد.

- از برخورد جعبه برق، كليد Top limit و كابل برق با عوامل خارجي بايد جلوگيري شود.

- كابل برق اصلي كلايمر قبل از اتصال به سوكت جعبه برق مي بايست به بدنه پلت فرم مهار و محكم شود تا وزن آن هنگام بالا رفتن روي سوكت جعبه برق تحميل نشده و باعث جدا شدن آن از سوكت هنگام بالا رفتن و در ارتفاع نشود.

- كليه اتصالات برقي بايست مرتباً چك شوند تا از زدگي، شل بودن و خراب شدن آن اطمينان حاصل شود. اگر برخي قطعات برقي مثل سوكت ها، ترمينال ها و ... شكسته شده باشند مي بايست توسط برقكار ماهر تعويض شوند.

- بعد از خاتمه كار با كلايمر، برق از منبع اصلي قطع شده و جعبه كنترل بايد قفل و توسط روكش مناسب پوشيده شود.


6- دوره Over haul (سرويس)

- كليه عملكرد هاي كلايمر كه مرتب در حال عمليات است بايد هر دو ماه يكبار رسيدگي شود.

- اگر از دستگاه كلايمر به طور مرتب استفاده نشود، سرويس آن بايد پس از هر 300 ساعت كاركرد انجام گيرد.

- كلايمري كه بيش از يك ماه كار نكرده باشد، بايد قبل از راه اندازي مجدد سرويس گردد.


7- دوره تعميرات اساسي

بسته به شرايط استفاده، موتوري كه بيش از يك سال يا 300 روز كاري فعال بوده است بايد تعميرات اساسي شود. اگر محيط كار داراي گرد و غبار، رطوبت يا شرايط حاد تري باشد اين دوره تعميرات اساسي مي تواند كوتاه تر باشد. كلايمري كه نياز به تعميرات اساسي داشته باشد بايستي به كارخانه يا نمايندگي هاي مجاز سازنده  ارسال گردد.

 

معايب احتمالي و راه حل ها


1- كلايمر ثابت (بدون حركت) ناگهان به سمت پايين سُر مي خورد؟

علت: ترمز الكترومگنتيك روي موتور كلايمر دچار مشكل شده است. (صفحه لنت ترمز حساسيت خود را از دست داده يا اينكه سيستم برق آن مشكل پيدا كرده است)

راه حل: الف) فاصله بين صفحه لنت و آرماتور (صفحه القايي) بايد تنظيم و بازديد شود. بهترين اندازه بين 0.5 الي 0.6 ميلي متر مي باشد.

ب) سيستم برقي آن از تابلوي برق تا خود سيستم مگنت چك شود.

ج) كل ترمز الكترومگنتيك و يا صفحه لنت آن تعويض گردد.

 

2- كلايمر در حال حركت خارج از كنترل است؟

علت: مشكل شاسي كنترل يا درگيري كنتاكتور AC مي باشد.

راه حل: كليد قارچي را زده تا حركت پلت فرم متوقف شود، سپس جريان را قطع كرده و كنتاكتور يا شاسي كنترل را تعويض نماييد.

 

3- كلايمر بالا و پايين نمي رود و متوقف مانده است؟

علت: نوسان برق يا قطع مدار كنترل

راه حل: الف) نشت جريان برق يا وجود هر سه فاز بصورت نرمال چك شود.

ب) چند دقيقه بعد، دوباره استارت كنيد يا رله را عوض نماييد.

ج) بررسي كنيد كه وقتي روي قطعه مركزي كنتاكتور كه هنگام عملكرد به سمت داخل حركت ميكند آيا داخل مي رود يا خير (در صورت كاركردن بايد برق خروجي آن تا موتور چك شود) و بررسي كنيد هنگامي كه بر روي شاسي كه به سمت داخل رفته فشار بيشتري اعمال ميكنيد كار مي كند يا خير.

د) فيوز ها چك يا تعويض شود.

 

4- پلت فرم بيش از حد كج مي شود (نا تراز مي گردد) ؟

علت: سائيدگي ترمز الكترومگنتيك، افزايش يا كاهش فاصله صفحات ترمز مگنت، تقسيم نامتوازن بار در كف پلت فرم.

راه حل: الف) تنظيم فاصله (Gap) صفحات ترمز مگنت

ب) متوازن كردن بار در پلت فرم

 

5- يك موتور كار نمي كند يا بيش از حد داغ مي شود؟

علت: ترمز مگنت باز نمي شود، فاصله بين صفحات ترمز خيلي كم است، سيم پيچ سوخنه است يا ركتي فاير آسيب ديده است(پل ديود)، كليد محافظ حرارتي آسيب ديده است، كنتاكتور يا كليد سلكتور آسيب ديده است.

راه حل: الف) فاصله بين صفحات اصطكاكي ترمز مگنت تنظيم شود يا صفحات مربوط تعويض گردد.

ب) سيم پيچ ترمز تعويض گردد.

ج) ركتي فاير (پل ديود) تعويض گردد.

د) كليد محافظ حرارتي (Thermal relay) و كنتاكتورر مربوط تعويض گردد.

ه) سوئيچ سلكتور تعويض گردد.

 

6- سيم بكسل اصلي، داخل موتور نفوذ نكرده و وارد نمي شود؟

علت: نوك سيم بكسل خوب كونيك و تيز نشده است يا قسمت ابتدايي سيم بكسل كج و دفرمه شده است، قطعه هادي سيم بكسل آسيب ديده است.

راه حل: الف) نوك سيم را دوب كرده و مجددا كنيك كنيد.

ب) هادي سيم را تعويض كنيد.

 

7- صداي غير عادي از موتور شنيده مي شود؟

علت: خرابي اجزاء داخلي Hoist موتور

راه حل: تعويض قطعه مورد نظر.

 

8- موتور قدرت حركت دادن پلت فرم كلايمر را ندارد؟

علت: ولتاژ ورودي برق كم بوده يا يكي از فازها قطع مي باشد، خرابي چرخ دنده اصلي، درگيري ترمز مگنت

راه حل: الف) برق ورودي چك شود.

ب) Hoist يا موتور سرويس شود.

ج) شكاف بين صفحات ترمز مگنت تنظيم شده و درگيري ترمز چك شود.

 

9- در حين كار با كلايمر، برق دستگاه بطور خودكار قطع و وصل مي شود؟

علت: كابل برق متصل به جعبه برق بدليل نشت جريان (Leakage) باعث افت ولتاژ مي گردد.

راه حل: كابل برق اصلي تعويض شود، منطقه نشت جريان و افت ولتاژ شناسايي و از مدار بر طرف گردد.


برچسب: كلايمر مونوريل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۲۶:۲۸ توسط:ويدا عليپور موضوع: نظرات (0)

كلايمر مونوريل

كلايمرچيست؟
 
 
كلايمر يا بالابر نما به نوعي از تجهيزات گفته مي شود كه جهت دسترسي به نماي ساختمان هاي بلندمرتبه، سدها، پلها، سيلوها، مخازن نفت و … بمنظور تعمير و نگهداري، نظافت، نقاشي، سيمانكاري، رنگ كاري، نصب كامپوزيت پنل و بطوركلي بازسازي و نماسازي سازه هاي بلندمرتبه كه امكان دسترسي به آنها دشوار مي باشد مورد استفاده قرار مي گيرد. استفاده از اين تجهيزات به جاي داربست به مراتب از نظر هزينه، زمان انجام كار و همچنين ايمني و كاهش حوادث بسيار مفيد مي باشد.

برخي از مزاياي دستگاه كلايمر (بالابر نما):
كاهش هزينه و خطرات جاني نسبت به استفاده از داربست
دسترسي مطمئن و آسان به محل مورد نظر
تسريع در پيشرفت كار و جابجايي آسان تجهيزات
قابل طراحي جهت سبد به صورت شكل هاي مختلف هندسي
دسترسي به نقاط بسيار بلند و غير قابل دسترس
جابجاي پرسنل و تجهيزات به محل مورد نظر
مونتاژ و دمونتاژ سريع دستگاه
قابليت كار تا ارتفاع مورد نظر
 

ويژگي هاي دستگاه پارسيان كلايمر:
 مجهز به سيستم پاراشوت و يا قفل ايمني
 مجهز به سيستم خلاص كن دستي موتور در مواقع قطع برق
 مجهز به سوئيچ هاي محدود كننده حداقل و حداكثر ارتفاع
 مجهز به سامانه حساس به ظرفيت بيش از حد دستگاه
 مجهز به سامانه جمع كننده سيم بكسل(در صورت سفارش)
 مجهز به چهار رشته سيم بكسل مغز فولاد گالوانيزه ( 19 * 6 ) با قطر 8.3 كه دو رشته آن اصلي و دو رشته ديگر سيم بكسل امنيتي بوده كه در صورت بروز اشكال وارد عمل مي شود
 مجهز به اتصالات استاندارد و پيچ ها و بست هاي فولادي
 مجهز به سبد مدولار قابل تنظيم از 1 تا 6 متر هم از جنس آهن و هم آلومينيوم
 مجهز به عرشه بالايي قابل ريگلاژ هم در ارتفاع و هم در خروجي عرشه از نما
 مجهز به وزنه هاي استاندارد قابل حمل
 

 


برچسب: كلايمر مونوريل، كلايمر برقي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۷:۰۷ توسط:ويدا عليپور موضوع: نظرات (0)

نصب كلايمر مونوريل

تاريخچه كلايمر
 
 
طراحي و ساخت كلايمر به اواسط جنگ جهاني دوم بر مي گردد. در آن زمان آلماني ها به شدت در حال ساخت و ساز در بعدهاي مختلف مسكوني و نظامي بودند. در اين دوره ساخت ساختمان هاي بلند مرتبه بسيار گسترش يافته بود. لذا طراحان و ايده پردازان دنبال روش هايي بودند تا سرعت ساخت و ساز را افزايش دهند كه در اين خصوص مي توان به ساخت ديوارهاي آماده، سازه هاي متحرك و اتصال موقت و ديگر تكنولوژي هاي نو ظهور اشاره نمود. يكي از واجبات ساخت و ساز استفاده از داربست هاي فلزي بوده است. داربست با توجه به خصوصياتي كه داشت باعث طولاني شدن و كاهش امنيت جاني كاربران مي گرديد در نتيجه محققان در صدد طراحي و ساخت تكنولوژي جايگزين بودند. تا اينكه در اواخر جنگ جهاني دوم نمونه اوليه از كلايمر توسط شركت اسكافور ارائه گرديد. در طي يك دوره آزمايشي يك ساله، اين محصول بهينه سازي و سيستم هاي امنيتي مختلف بر روي آنها اضافه گرديد. كلايمر با ورود به بازار سريعاً مورد استقبال قرار گرفت و عمدتاً در پروژه هاي ساختماني و صنعتي مانند نيروگاه ها، سد سازي، پل سازي، برجك ها و تعمير و نگه داري سازه هاي صنعتي مورد استفاده قرار گرفت. با مرور زمان، تكنولوژي كلايمرها تكميل و سيستم هاي امنيتي مختلف اضافه گرديد كه باعث افزايش كارايي و اطمينان اين دستگاه ها شدند.

با توجه به استقبال گسترده از كلايمر در كشورهاي صنعتي و نياز صنايع مختلف به اين تكنولوژي، شركت هاي دانش بنيان مختلف شروع به تحقيق و توسعه در خصوص بهينه سازي و افزايش كارايي كلايمرها كردند كه باعث گسترش چشمگير توليد اين محصول توسط شركت هاي مطرح و توسعه فناوري آن در سال هاي بعد گرديد. لذا اكنون كه با گسترش شهرها شاهد افزايش چشم گير ساختمان ها با اشكال مختلف و گوناگون مخصوصاً برج ها و تاسيسات بلند مرتبه در سراسر كشور هستيم، نياز به عمليات هاي مختلف مانند نماسازي، سيمان كاري، رنگ كاري يا تعمير و نگهداري نماي ساختمان ها و تاسيسات اجتناب ناپذير است كه معمولاً جهت انجام آنها از داربست هاي سنتي استفاده مي شود و اين در حالي است كه هر ساله حوادث زيادي به دليل فقدان ايمني در اكثر اين نوع داربست ها، براي كارگران ساختماني رخ مي دهد كه باعث صدمات شديد جسمي، نقص عضو و يا فوت مي گردند.

لذا در خصوص انجام عمليات هاي مختلف بر روي نماي ساختمانها، تاسيسات و سازه هاي بلند، استفاده از تجهيزاتي كه به نام كلايمر (Climber) يا داربست معلق معرفي و شناخته مي شود پيشنهاد شده و معمولا در برخي از ساختمان هاي بلند مرتبه  قابل رويت مي باشد.


برچسب: كلايمر، فروش كلايمر، اجاره كلايمر، جايگزين داربست، كلايمر مونوريل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۲:۲۷ توسط:ويدا عليپور موضوع: نظرات (0)